Wada wzroku a prawo jazdy – wszystko, co musisz wiedzieć 23 czerwca 2024
Posiadanie prawa jazdy to wygoda, ale również odpowiedzialność. Wielu z nas codziennie siada za kierownicą, nie zdając sobie sprawy, jak ważną rolę w bezpiecznej jeździe pełni nasz wzrok. Czy wiesz, że nawet niewielka wada może znacząco wpłynąć na Twoją zdolność do prowadzenia pojazdu? W artykule przybliżymy Ci, jakie są wymagania dotyczące wzroku dla kierowców, jakie badania musisz przejść, aby uzyskać lub przedłużyć prawo jazdy oraz jakie konsekwencje niesie za sobą ignorowanie problemów ze wzrokiem. Dowiedz się, jak dbać o swój wzrok i jakie kroki podjąć, aby zapewnić sobie i innym bezpieczeństwo na drodze. Zapraszamy do lektury.
Wada wzroku a prawo jazdy – jakie trzeba przejść badania?
Każdy kandydat na kierowcę, zanim rozpocznie kurs na prawo jazdy, musi przejść obowiązkowe badanie wzroku. Lekarz wydaje zaświadczenie o braku przeciwwskazań do prowadzenia pojazdów. Dokument ten pozwala na rozpoczęcie szkolenia i późniejsze przystąpienie do egzaminu na prawo jazdy. Warto jednak pamiętać, że osoby z wadami wzroku muszą liczyć się z pewnymi ograniczeniami. Prawo jazdy dla nich jest terminowe, a jego ważność zależy od rodzaju i stopnia wady wzroku. Osoby z nadwzrocznością lub krótkowzrocznością mogą uzyskać prawo jazdy na maksymalnie 10 lat, z możliwością skrócenia tego okresu w zależności od progresji wady. W przypadku bardziej skomplikowanych problemów, jak astygmatyzm, dokument ten może być ważny jedynie przez 5 lat lub krócej. Po upływie tego czasu konieczne jest ponowne przejście badań lekarskich, aby na bieżąco monitorować stan zdrowia kierowcy i zapewnia bezpieczeństwo na drodze.
Dopuszczalna wada wzroku przy prowadzeniu samochodu
W większości przypadków kierowcy z odpowiednią korekcją krótkowzroczności, dalekowzroczności czy astygmatyzmu za pomocą okularów lub soczewek kontaktowych mogą bez przeszkód uzyskać uprawnienia do prowadzenia samochodu. Istotne jest, aby ich obuoczna ostrość wzroku wynosiła co najmniej 0,5 po korekcji. Oznacza to zdolność odczytywania cyfr i liter z piątego rzędu tablicy od góry. Dodatkowo ich pole widzenia powinno obejmować minimum 120°, z zakresem co najmniej 50° w lewo i prawo oraz 20° w górę i w dół.
Zawodowi kierowcy mają jednak bardziej rygorystyczne wymagania. Dla nich maksymalna dopuszczalna wada wzroku na prawo jazdy kategorii C i D to ±8 dioptrii, a ich obuoczna ostrość widzenia po korekcji nie może być niższa niż 0,8. Odpowiada to zdolności odczytywania cyfr i liter w ósmym rzędzie. Muszą oni również posiadać szersze pole widzenia, które wynosi co najmniej 160° (70° na lewo i prawo oraz 30° w górę i w dół). Ciekawym faktem jest, że jednooczność nie wyklucza uzyskania prawa jazdy, pod warunkiem że ostrość wzroku widzącego oka wynosi co najmniej 0,6 po korekcji.
Zdaniem eksperta
Możliwe jest i uzyskanie prawo jazdy przez osobę, która ma stwierdzony daltonizm. Jednak nie będzie mogła ona zostać kierowcą zawodowym. Może podejść jedynie do egzaminu na prawo jazdy A i B. Osoby z daltonizmem muszą przejść specjalistyczne badania lekarskie, które sprawdzą ich zdolność do prowadzenia pojazdów. Muszą udowodnić, że dobrze poradzą sobie z odróżnianiem barw na tzw. lampie Wilczaka – mówi ekspert: Łukasz Flak z EuroOptyka
Z jakimi wadami wzroku nie można prowadzić samochodu?
Kolejny temat często poruszany wśród kandydatów na kierowców to duża wada wzroku a prawo jazdy. Istnieją pewne wady wzroku, które uniemożliwiają otrzymanie prawa jazdy na samochód lub nakładają określone ograniczenia:
- Zaburzenia widzenia przestrzennego i trudności w ocenie odległości w polu widzenia. Osoby z takimi wadami nie mogą otrzymać prawa jazdy na prowadzenie pojazdów z przyczepą oraz motocykli.
- Znaczna utrata pola widzenia, np. przy retinopatii cukrzycowej, jaskrze czy urazach gałki ocznej. Pole widzenia musi spełniać określone normy.
- Zez i zaburzenia widzenia obuocznego. Wymagana jest prawidłowa współpraca obu oczu.
- Całkowita ślepota lub obuoczna utrata wzroku dyskwalifikuje z możliwości prowadzenia pojazdów.
- Daltonizm (zaburzenia widzenia barw) nie wyklucza z prowadzenia pojazdów, ale nakłada ograniczenia – prawo jazdy tylko w kategoriach A i B, bez możliwości pracy zawodowej jako kierowca.
Jak wada wzroku wpływa na prowadzenie auta w słoneczny dzień?
W słoneczne dni, kierowcy z wadą wzroku napotykają dodatkowe wyzwania związane z koniecznością noszenia okularów przeciwsłonecznych. Warto mieć w schowku samochodu specjalnie dobrane okulary, które nie tylko chronią przed słońcem, ale także uwzględniają specyfikę wady wzroku. Aby znaleźć najlepsze okulary przeciwsłoneczne do jazdy, należy skonsultować się z optykiem. Specjalista zaproponuje szkła przyciemniane, które będą odpowiednie dla krótkowzroczności lub dalekowzroczności, a także wyposażone w filtry UV i polaryzację, co zapewni maksymalny komfort i bezpieczeństwo podczas prowadzenia pojazdu.
Okulary do prowadzenia samochodu w słoneczne dni powinny mieć odpowiedni kolor i odcień soczewek. Ważne jest, aby unikać bardzo ciemnych szkieł, które mogą zniekształcać kolory i zwiększać ryzyko popełnienia błędu przez kierowcę. Najlepiej sprawdzają się szkła w odcieniach brązowym, szarym lub czarnym o zaciemnieniu 70-85%.
Więcej na temat zakupu odpowiednich okularów przeciwsłonecznych przeczytasz w artykule: Okulary dla kierowców – jak je prawidłowo dobrać?
Jakie oprawki okularowe będą najlepsze dla kierowców?
Wybór odpowiednich oprawek okularowych dla kierowców jest kluczowy dla zapewnienia komfortu i bezpieczeństwa podczas jazdy. Najlepsze okulary korekcyjne lub przeciwsłoneczne powinny być lekkie i wygodne, aby nie powodować dyskomfortu podczas długotrwałego noszenia. Ważne jest także, aby oprawki były dopasowane do kształtu twarzy, zapobiegnie to ich przesuwaniu się podczas ruchu. Ważne jest, aby duże masywne okulary nie ograniczały pola widzenia ani blokowały widoczności peryferyjnej. Warto zwrócić uwagę na markowe okulary wykonane z trwałych materiałów, które zapewniają wytrzymałość i odporność na uszkodzenia. Oprawki powinny mieć regulowane noski i zauszniki, aby można je było idealnie dopasować do indywidualnych potrzeb użytkownika. Tylko dzięki odpowiednio dobranym oprawkom, kierowcy mogą cieszyć się pełnym komfortem i bezpieczeństwem na drodze.
Łukasz Flak
Autor wpisu
Doświadczony optyk i optometrysta, od lat pomagający mieszkańcom Krakowa dbać o wzrok. W Eurooptyce wykonuje bezbłędne badania wzroku, pomaga idealnie dopasować oprawki okularowe, a także dobiera soczewki kontaktowe.